Nic co ludzkie nie jest mi obce
czwartek, 19 marca 2015
Jak to działa. Część 4. Budowanie więzi
Mam wrażenie, że porywam się z motyką na słońce, bo o budowaniu więzi można całe książki pisać, a ja chcę ją zamknąć w artykule na kilka tysięcy znaków. Dlatego powiem uczciwie, że ten artykuł to rozwinięty wstęp na temat budowania więzi, a czy pójdziecie w ten temat dalej, to już pytanie do was!
środa, 11 marca 2015
Jak to działa? Część 3. Pochwały
Czy trzeba chwalić dziecko? Czy ono się od tego nie rozpuści? Co zrobić z rysunkami o które ono pyta? Czy chwalenie nie jest konieczne do poczucia wartości? Spróbujmy na to odpowiedzieć.
poniedziałek, 09 marca 2015
Intuicja w edukacji
Miałem okazję przeczytać co 11 latka myśli o „wymarzonej szkole” (wklejam na końcu artykułu). Pokazuje mi to bardzo mocno, jak edukacja może być intuicyjna. Dzieci mają jeszcze dość prostą logikę i w niej pokazują naturalne mechanizmy. Stworzenie dobrej szkoły jest naprawdę dość łatwe (ale trudne).
poniedziałek, 02 marca 2015
Ratuj Maluchy czyli jak sparaliżować szkołę
Na dniach odbędzie się w sejmie czytanie inicjatywy ustawodawczej "rodzice chcą mieć wybór", czyli akcji kojarzonej z walką o to by nie wysyłać wcześniej dzieci do szkoły. Wszystko pięknie, ale ta ustawa jest też o czymś zupełnie innym. Dlatego zostanie (słusznie) odrzucona.
czwartek, 26 lutego 2015
Praca domowa czyli pochwała głupoty?
Co mam zrobić kiedy moje dziecko nie chce odrabiać prac domowych? Jak to co? Bronić!
środa, 11 lutego 2015
Jak to działa? Część 2. Nagrody
Jak się powiedziało A to się mówi B. W wychowaniu jak się mówi o karach, to zaraz potem się mówi o nagrodach. Nie będę odstępował od tradycji i w drugim odcinku cyklu „Jak to działa?” zajmę się właśnie nagrodami.
poniedziałek, 09 lutego 2015
Jak to działa? Część 1. Kary
Zaczynam nowy cykl: „Jak to działa”. Tutaj „na sucho” będę chciał pokazać kilka mechanizmów obecnych w wychowaniu. Zaczniemy od kar. Ich skuteczności, efektów ubocznych i innych czynników, które powinno się wziąć pod uwagę przed wprowadzeniem kar do wychowania.
środa, 04 lutego 2015
Dziecięce nawyki
Obgryzanie paznokci, ssanie kciuka, drapania, ściskania i inne dziecięce nawyki. Dość często się zdarza, że rodzice muszą się z nimi zmagać, a prośba „nie rób tego” przypomina walenie głową w ścianę.
czwartek, 29 stycznia 2015
Kilka słów odpowiedzialności
Dziś chciałbym napisać parę słów o odpowiedzialności. W tym temacie chciałbym się przemieszczać w dwóch teoretycznie nie związanych ze sobą dziedzinach – istocie państwa polskiego i wychowania.
środa, 07 stycznia 2015
Potrzeba matką wynalazku
„Dzieci wychowują się same”. Nie jestem pewien, czy jest tak do końca i tej dyskusji raczej unikam. Ale na pewno jest w tym bardzo dużo prawdy. Dziś jeszcze raz zapraszam Was do tego, by czasem się po prostu odsunąć.
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 48
| < Lipiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            
Zakładki:
O mnie